سازه پیش ساخته یا یک ویلای پیش ساخته ، به ساختمانی گفته می شود که اجزای مختلف آن دریک جای دیگر همانند کارخانه تولید می شود و سپس به مکان مورد نظر آورده شده و در آنجا مونتاژ می‌گردد. این شکل ساختمان‌ها در طی دو قرن اخیر ساخته شده اند و می کوشند تا بعضی از عیب های ساختمان‌های سنتی را از بین ببرند و ساختمانی با قابلیت های بیشتر ارائه کنند.  بعضی از سازه پیش‌ساخته جدید در طراحی خود از سبک‌های پست‌مدرنیسم و فیوچریسم الهام می گیرند. ساختمانهای پیش ساخته یکی از آخرین محصولات جدید در جهت گسترش واحد‌های مسکونی می باشند که می تواند نیازها را برای ایجاد تعادل جمعیت فراهم کند. . به طور خلاصه چند موردباعث استفاده هر چه بیشتر از ساختمان‌های پیش ساخته می شود که عبارتند از : تسریع در اجرا ، نظارت دقیق و کافی ، عایق مناسب و کار آمد  ، ضد زلزله بودن.

امروزه نیاز های مردم به خانه های پیش ساخته با افزایش جمعیت و نرخ تورم نسبت به قبل، به طور چشمگیری افزایش یافته است. همان طور که تولیدات صنایع کشاورزی و دامی به سرعت در حال ساخت می باشد، ساخت ساختمان نیز در استان های بزرگ و تفریحی مانند تهران ، مازندران و گیلان و… که قیمت ویلا و آپارتمان بسیار رو به افزایش است باید به سرعت و در تعداد بالا انجام شود. در زندگی امروز وقت بسیار ارزشمند است و باید ساخت ساختمان‌ها سریع تر به پایان برسد. ساختمان‌های پیش ساخته برای پاسخگویی به این نیاز‌ انسان به وجود آمده اند. در شهرسازی کنونی که با توجه به تغییر سبک زندگی و تفکر مردم می باشد ، استفاده از المان‌های جدید و مدرن رونق یافته است و به دنبال آن استفاده از مصالح از پیش ساخته شده در ساخت و ساز ساختمان هر روز افزایش چشم گیری دارد.

  • ساختمان پیش ساخته
  • ساختمان پیش ساخته
  • سازه پیش ساخته
  • خانه پیش ساخته

کاربردهای سازه پیش ساخته

1. دفاتر مدیریتی و اداری : برای مکان‌هایی که در آن‌ها مساحت باز زیاد وجود دارد اما محیط کمی برای ایجاد دفاتر اداری در ساختمان وجود دارد
2. انواع ویلا : مقاومت فراوان در برایر انواع آب و هوا و همچنین حمل و نقل آسان به انواع نقاطی که گذر از آن‌ها سخت است همانند مناطق کوهستانی و کویر‌ها
3. فروشگاه‌ها، اماکن ورزشی، انواع سرویس بهداشتی، مدرسه : مقرون به صرفه بودن و دور بودن برخی از نقاط که ساخت مدرسه در آن‌ها مشکل است و یا به دلایل اقتصادی امکان ساخت در آن‌ها وجود ندارد.

امکانات داخلی سازه پیش ساخته

همانند دیگر منازل مسکونی مانند هر ساختمان سازه پیش ساخته نیز دارای پذیرایی، آشپزخانه‌های لوکس با طراحی‌های مدرن و کلاسیک اروپایی، که بسته به مساحت ساختمان، اندازه‌های در نظر گرفته شده برای هر بخش متفاوت است.از مهمترین قسمت‌های خانه پیش ساخته می‌توان به اتاق‌ خواب‌ها و سرویس‌های بهداشتی آن‌ها اشاره کرد. در مبحث طراحی اتاق‌های  خواب آن‌ها به عنوان فضای خصوصی در هر بنای خصوصی در نظر می‌گیرند. با گذر از اتاق نشیمن و رسیدن به راهرویی(کریدور) که اصولا در میان آن طراحی می‌شود می‌توان به سمت اتاق‌های خواب رفت. در طراحی دکوراسیون اینگونه اتاق‌ها معمولا برای بهره‌وری بهتر از فضای آن کمد‌های دیواری از جنس چوب که گاهی همراه با درب‌های کشویی آینه‌ای و شیشه‌ای نیزهستند، استفاده می‌شود.

سرویس بهداشتی قسمت مهم دیگر ساختمان پیش ساخته است. این مکان‌ها در بشتر مواقع در کنار درب ورودی ساختمان قرار داده می‌شوند. البته در دیگر موارد به خواست مشتری‌ها (صاحبان ویلا) آن‌ها را در اتاق‌ خواب‌ها و با در راستای آن‌ها (در راهروی بیان شده در قسمت ‌قبل )طرح ریزی می‌کنند. معمولا نیز حمام‌ها را در کنار سرویس بهداشتی در نظر می‌گیرند. اما در کل همه تمایل دارند که حمام در اتاق خواب‌ها به صورت مجزا برای اتاق باشد. تمامی امکانات لازم در هر سرویس بهداشتی از جمله آینه، روشویی، دوش و وان و دیگر لوازم مورد نیاز یافت می‌شوند.دیگر امکانات در نظر گرفته شده در طراحی واجرای ویلایهای پیش ساخته، قسمت‌هایی برای تانکر آب، پنل‌های خورشیدی و انبار‌ها هستند.

  • سازه پیش ساخته
  • نماس داخلی ساختمان پیش ساخته
  • خانه پیش ساخته

انواع سازه پیش‌ساخته

  1. سازه پیش‌ساخته سیار: ساختمان پیش‌ساخته سیارقابلیت جا به جایی از یک منطقه به یک منطقه ی دیگر را دارا می باشند. اجزای این نوع ویلا در کارخانه ها  ساخته می‌شوند، سپس در کارگاه مونتاژ و این قطعات به هم وصل می شوند و پس از مراحل ساخت در مکان مورد نظر نصب می‌شوند.
  2. سازه پیش‌ساخته ثابت :این نوع سازه ها بیشتر برای مواردی کاربرد دارند که نیاز به جابه‌جایی نباشد ودر یک جا به صورت ثابت نصب می گردد.

تفاوت ساختمان پیش ساخته با سازه های سنتی

 سازه های پیش ساخته در محیطی صنعتی تولید می گردند محلی که تمام ابزار آلات و فضای مورد نیاز عوامل سازنده در اختیارشان قرار دارد ، در طی مدت زمان کوتاهی مثلا چند هفته، ساخته می شوند ، در حالی که ساخت ساختمان های سنتی و معمولی از یک تا چند سال به طول می انجامد. هم چنین وجود مشکلاتی در پروژه نیز وجود دارد که در محیط کارخانه نیست ، مثلاً عوامل طبیعی مثل سرما و گرمای شدید ، بارش برف و باران که این عوامل نیز موجب می شوند ساخت این سازه های ساختمانی با مشکل مواجه شود و روند ساخت و ساز را بسیار طولانی می کند. اکثر فروشندگان توضیحاتی مشابه را بیان می کنند اما در کیفیت ، خدمات پس از فروش، قیمت مدیریت ساخت و … متفاوت می باشند. که شما باید پس از تحقیق فراوان و پرس وجو بهترین آن را انتخاب و خریداری کنید.