از اصول طراحی ویلای lsf می­توان به بازدید از زمین مورد نظر برای ساخت فونداسیون ویلای پیش ساخته (lsf) ، طراحی نقشه و پلانی دقیق از ساختمان و تایید آن توسط کارشناس مربوطه، انتخاب و در نظر گرفتن جذابیت­های بصری محیط، توجه و اجرای ضوابط و مقررات معماری، دکوراسیون و معماری داخلی ویلا، توجه به خواست کارفرما و در نظر گرفتن اقامت دائمی و یا موقتی در ویلا و… اشاره کرد. امروزه از انواع سازه­های پیش ساخته در بسیاری از ساخت و سازهای ساختمانی استفاده می­کنند. سازه­های پیش ساخته به دلیل سهولت در ساخت بخش سفت کاری ساختمان مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران­ واقع شده است. از انواع سازه­های پیش ساخته می­توان به سازه­های ال اس اف، بتنی و چوبی اشاره کرد.

فونداسیون ویلای ال اس اف (lsf)

یکی از روش­های مدرن ، ساخت سازه lsf یا (Light Steel Frame) می­باشد که درآن از مقاطع فلزی سرد نورد شده (ورق های فولادی گالوانیزه) برای ساخت سازه استفاده می­شود. در این نوع ساختمان ، بارها به صورت گسترده بر روی دیوارها وارد می­شود (به علت نوع طراحی) و نیازی به داشتن ستون نیست. فونداسیون مورد نیاز به علت وزن کم این سازه نسبت به ساختمان­های سنتی، بسیار سبک تر می­باشد به طوری که معمولا از یک فونداسیون نواری در زیر دیوارها استفاده می­شود. این نوع ساخت به روش خشک نیز مشهور است؛ زیرا در این نوع سازه معمولا از مصالح سنتی (مثل سیمان، گچ، آجر و …) استفاده نمی­شود در نتیجه نیاز به استفاده از آب نمی­باشد.

فونداسیون ویلای ال اس اف

فونداسیون و زیرسازی ویلای پیش ساخته ال اس اف

امروزه ساختمان­های ال اس اف به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر زلزله، عایق صوتی، حرارت، برودت و… و سرعت ساخت بالا، به روز ترین نوع سازه به شمار می­رود. این سازه قابلیت تلفیق شدن روی هر نوع سازه (اسکلت فلزی و بتنی) را دارا می­باشد.ساختمان LSF نیز طبعا مانند دیگر ساختمان­های رایج نیاز به بسترسازی در خاک و محل ساختمان دارد. فونداسیون ساختمان LSF می­تواند به دو صورت پی نواری یا دال گسترده رادیه طراحی شود. در بعضی موارد و زیرسازی ویلای پیش ساخته ال اس اف باید به گونه­ ای طراحی گردد که از نفوذ گازهای خطرناک خاک مانند رادون ممانعت نماید. برای ساخت دیواره فونداسیون سازه­های LSF می­توان از بتن، دیوار برشی، مصالح بنایی مانند بلوک­­های سیمانی که با بتن پر شده باشند یا ICF  یا چوب­های محافظت شده استفاده کرد.

  • فونداسیون ویلا ال اس اف
  • زیر سازی ویلای ال اس اف lsf
  • زیر سازی ویلای پیش ساخته

پی ساختمان سازه ال اس اف

در آغاز شالوده یا فونداسیون به شکل نواری یا گسترده اجرا می­شود و داخل آن رول بولت­ها یا پیچ­های انتظار به شکل­های میلگردی در فاصله­ های معین (بسته به نوع بولت ها از 20 سانتیمتر تا 240 سانتیمتر) کار گذاشته خواهد شد، شالوده می­بایست به نحوی طراحی شود که تمامی بارهای وارده را به شکل صحیح انتقال دهد.ابعاد شالوده معمولا به نوع و ارتفاع ساختمان و مقدار بار وارده به ساختمان و ظرفیت باربری خاک بستگی دارد.طبق محاسبات کارشناسان و متخصصین به علت سبکی وزن سازه­ها، در ساختمان­های کوتاه مرتبه و تک طبقه، نیازی به مسلح کردن پی ساختمان نیست؛ ولی در دوطبقه و یا بیشتر،پی ساختمان کاملا ”مسلح” می­شود.در رابطه با اجرای شالوده هیچ گونه محدودیتی در رابطه با توپوگرافی و جنس و شیب زمین وجود ندارد و در هر شرایطی قابل اجرا است. پس از اجرای فونداسیون، تمامی سطح توسط عایق­های رطوبتی ایزوله خواهد شد.

روش­های اجرای سازه ال اس اف آسان بوده و یک ساختمان چند طبقه را می­توان در مدت زمان کوتاهی احداث نمود. فونداسیون سازه ال اس اف به صورت گسترده بوده و نسبت به بناهای فلزی و بتنی کم حجم­تر می­باشد. سازه lsf نباید با بتن خیس فونداسیون تماس داشته باشد. برای این کار، استفاده از لایه پلی اتیلن یا دیگر ایزولاسیون­ها مانند ایزوگام می­تواند از تماس جلوگیری کند. مزیت این کار این است که اگر در آینده به هر دلیلی بتن مرطوب شد، بر روی لایه­ی محافظ زینک LSF اثر خورنده نداشته باشد. بعد از اجرای فونداسیون باید دوباره نقشه­های اجرایی رو با فونداسیون مطابقت داده و اندازه­ها را دوباره بررسی نمود. در صورت مشاهده در تغییر اندازه­ها باید اندازه­ها را بر اساس اندازه­های فونداسیون تنظیم نموده و کات لیست­ها را بر اساس ابعاد و اندازه­های فونداسیون تهیه نمود.

پی ویلای پیش ساخته ال اس اف

شالوده (فونداسیون) دیوارهای خارجی و داخلی ویلای پیش ساخته ال اس اف (lsf)

شالوده فونداسیون دیوارهای خارجی ساختمان LSF با نمای فایبرسمنت یا دیگر گونه های نمای خشک و حداقل ظرفیت باربری خاک برابر با ۰٫۷۵kg/cm2 به عرض ۲۵۶mm  بوده و به ازای هر طبقه افزایش ۱۰۷mm به عرض شالوده اضافه می­گردد. شالوده فونداسیون دیوارهای جانبی ساختمان LSF با نمای آجری یا سنتی و حداقل ظرفیت باربری خاک برابر با ۰٫۷۵kg/cm2 به عرض ۳۱۸mm  بوده و به ازای هر طبقه افزایش ۱۱۹mm  به عرض شالوده افزایش می­یابد. شالوده فونداسیون دیوارهای داخلی ساختمان LSF با دیواره­های بتنی، بلوک­­های سیمانی یا ICF به عنوان تکیه­ گاه و ظرفیت باربری خاک برابر ۰٫۷۵kg/cm2 به عرض ۳۰۵mm بوده و به ازای هر طبقه افزایش ۱۵۳mm به عرض شالوده اضافه می­گردد ، می­توان ضخامت شالوده را بر اساس مقدار بار وارده، پس از تعیین مقدار عرض شالوده محاسبه نمود که مقدار ضخامت شالوده هرگز نباید کمتر از عرض المانی که روی سازه نصب می­گردد باشد.

لازم به ذکر است مقاومت بتن شالوده و فونداسیون باید با آیین نامه بتن ایران و مبحث نهم سازگار باشد. حداقل مقاومت بتن شالوده و فونداسیون باید ۱۵۰    kg/cm2   در سن 28 روزه باشد. دیواره فونداسیون LSF باید مقاومت لازم را در کنترل ترک، درزگیری و نما کاری، ضد رطوبت سازی، زهکشی سطح و فونداسیون، ضد آب کردن، کنترل گازهای خاک و خاک ریزی پشت کار داشته باشد. سازه LSF باید توسط میل مهار اتصالی مناسب و مقاوم مطمئن به فونداسیون داشته باشد . حداقل سایز قطر­ بولت­های مهار باید 13 mm باشد. فاصله مرکز به مرکز بین بولت­های مهار حداکثر باید 2400 mm باشد. با سوراخ کاری بر روی فونداسیون و تزریق رزین­های اپوکسی، جای گذاری بولت­های مهار صورت می­گیرد. جهت عدم تداخل بولت­ها با جویست­ها درصورت اجرای کف برای ساختمان، می­توان اولین بولت را با فاصله ۱۵۰mm  از استاد قاب جای گذاری نمود.