ویلا پیش ساخته

ویلا پیش ساخته یک سازه می باشد که قابل اسکان است. تفاوت این نوع ویلا با ویلای معمولی در این است که این سازه قابلیت حرکت و انتقال دارد و آن را در مکانی دیگر می سازند و سپس به محل نصب می برند.

ویلا پیش ساخته

ویلای پیش ساخته از مواردی می‌باشد که در زمینه‌ی معماری و عمران به عنوان یک دستاورد مهم در نظر گرفته می‌شود. این ساختمان‌ها پس از تولید در کارخانه‌ها و کارگاه‌های مخصوص، به محل اصلی ساختمان انتقال می‌دهند. نصب راحت و سریع این ساختمان‌ها به وسیله‌ی چند پیچ و مهره و همچنین مقاومت بالای آن‌ها در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله و سیل و دیگر موارد مانند آتش سوزی از محاسن مهم این ساختمان‌ها به شمار می‌روند. در کل ویلای پیش ساخته بدین مفهوم است که متخصصین مربوطه نسبت به درخواست کارفرما سازه‌هایی را طراحی می‌کنند که قابلیت انتقال داشته باشند، با توجه به مصالحی که دارد، تا حدودی سبک هستند و به هر کجا که بخواهند می‌توانند انتقال دهند. برای انتقال آسان این نمونه از ساختمان‌ها، اشخاص در مکان‌های مورد نظرشان مانند باغ‌ها و زمین‌های شخصیشان به جای ساخت ویلاهای آجری ، تمایل به ساخت این نوع از ویلاها دارند.

روش ساخت ویلای پیش ساخته

روش ساخت ویلاهای پیش ساخته متفاوت است. برای مثال یک نوع ویلا پیش ساخته وجود دارد که برای ساخت آن از ساندویچ پانل آماده، استفاده می‌ شود. هم چنین، در آن ها از عایق پلی اورتان نیز استفاده می‌شود تا عایق انرژی باشند. به همین دلیل گفته می‌شود این گونه ویلاها که از ساندویچ پانل ساخته می‌شوند،  برای مناطقی که آب و هوای سرد دارند، مناسب ترند. نوع دیگری از ویلاهای پیش ساخته وجود دارد که برای ساخت آن از پروفیل‌های آهنی و البته ورق‌های گالوانیزه استفاده می کنند. به این نوع ویلاها خانه های مدولار می گویند. میان ستون‌های اسکلتی این نوع ویلاها از عایق پلی استایرن و عایق فوم استفاده می‌گردد تا خروج انرژی به حداقل برسد. برای ویلاهای نوع اول، یعنی ویلاهایی که در آن‌ها از ساندویچ پانل استفاده می‌شود، جهت زیباسازی از دیوارپوش‌های مختلف و برای ویلاهای نوع دوم از دیوارپوش‌های PVC استفاده می‌گردد.

روش‌های دیگربرای ساخت ویلای پیش ساخته  وجود دارد که شامل ، برخی از چوب جهت ساخت ویلا پیش ساخته استفاده می‌کنند، اما بخاطر قیمت زیاد چوب های مرغوب، کمتر از آن ها استفاده می گردد.ویلاهای پیش ساخته را میتوان در چندین طبقه احداث نمود. همچنین،این ویلاها همانند ویلاهای معمولی از امکاناتی از جمله حمام، دستشویی، راهرو، آشپزخانه، کمد دیواری، لوستر و موارد این قبیل برخوردار اند.ویلای پیش ساخته هر نوعی که باشد، از لحاظ زیبایی رضایت بخش و قابل سکونت می باشدو می توان برای زیبا سازی بیشتر آن از دیوار پوش های گوناگون و مخصوص همین کار استفاده کرد

ویلا پیش ساخته
ویلای پیش ساخته

سیستم گرمایشی و سرمایشی ویلای پیش ساخته

سیستم گرمایشی و سرمایشی ویلای پیش ساخته کاملا مشابه خانه های مسکونی می توان از انواع روش های متداول مانند سیستم پکیج و رادیاتور ، بخاری گازی یا برقی ، کولر با قابلیت گرما زایی  و روش های متداول دیگر استفاده کرد. اینکه کدام مورد اجرا شود و کدام یک نه،بستگی به موقعیت زمین و ویلا دارد. از جمله موارد میتوان به دسترسی یا عدم دسترسی به  گاز شهری،آب و دیگر امکانات مورد نیاز، اشاره کرد. توجه داشته باشید که سیستم گرمایش و سرمایشی اعمم از آبگرمکن ، پکیج و کولر گازی جز خدمات تولید کننده نیست و خریدار خود می بایست آنها را تهیه و نصب کند. بطور حدودی می توان عمر مفید سازه های پیش ساخته را بین 25 تا 35 سال تخمین می زنند. اما در صورت استفاده ی صحیح،  بیش از این سالها عمر مفید داشته و با یک بازسازی دوباره کارآمد و زیبا می گردد.

نمای داخلی ویلای پیش ساخته

امکانات داخلی ویلا پیش ساخته

امکانات داخلی هر سازه با دیگری متفاوت می باشد و بر اساس درخواست خریدار تعیین می شود اما بطور کلی همه آنها دارای سرویس بهداشتی و حمام به همراه روشوی بوده که لوله کشی و شیر آلات آنها کامل و آماده استفاده می باشد.کابینت آشپز خانه ، سینک ، هود ، گاز صفحه ای ، کمد دیواری ، لوستر ، درب ضد سرقت ، پنجره های دو جداره با حفاظ فلزی از دیگر امکانات فضای داخلی ویلای پیش ساخته می باشند اما امکانات دیگری مانند سرویس فرنگی ، سونا بخار با دیوار های شیشه و دیگر امکانات لاکچری نیز با توجه به سلیقه و علایق مشتری می تواند به آن اضافه  گردد.

مجوز ویلای پیش ساخته

از معمول ترین سوال ها این است که آیا برای نصب ویلای پیش ساخته نیاز به مجوز است؟این مورد در مناطق مختلف، متفاوت است چرا که در این سالها قانون های مختلفی در این موارد وضع شده است  اما چیزی که بدیهی است این است که اگر متراژ زیر 40 متر مربع بوده و سازه از نوع ویلای پیش ساخته باشد که به فونداسیون متصل نبوده مشکلی ندارد اما برای متراژ های بالاتر و یا نوع ویلای پیش ساخته دوبلکس پیشنهاد می شود ابتدا به شهرداری منطقه رفته وسپس اقدام به نصب کنید. در ارتباط با مجوز ویلای پیش ساخته میشود گفت جهت هر اقدامی برای ساخت قبل از هر اقدامی با دهیار یا شهردار مشورت گرفته شود.

زیر سازی ویلاهای پیش ساخته

بطور کلی تمامی موارد مرتبط با خود سازه به عهده تولید کننده بوده و مواردی که به ملک مرتبط است مانند ساخت کرسی، ایجاد فضای سبز ، ایجاد چاه فاضلاب ، لوله کشی مناسب، برق رسانی و گاز از کنتور تا سازه وظیفه خریدار و یا مالک است و سازنده فقط بنا را احداث می کند. اما جهت سهولت در کار ساخت کرسی و یا ایجاد یک محل برای قرار گرفتن سازه ،راهنمایی های لازم را میکند. و برای رفع مشکلات و نقص های نقشه ساخت کرسی که هماهنگ با سازه باشد را به آنها می دهد.ویلا پیش ساخته چه در سطح جهان و چه در کشور خودمان توانسته طرفداران بسیاری برای خود دست و پا کند و هر روز نیز به تعداد این طرفداران اضافه می‌شود. ویلای پیش ساخته معمولا از سازه‌های سبک یا سازه LSF ساخته می‌شود و دارای مزیت‌ها و معایب  مختص به خود  هستند.

ویلای lsf

مزایا و نقاط منفی ویلای پیش ساخته

از جمله مهم ترین مزیت این نوع ویلاها، سریع ساخته شدن آن هاست.ویژگی دیگری که یک نقطه مثبت به حساب می آید، سهولت در جا به جایی آن هاست. به طوری که ویلاهای سنتی امکان جا به جایی ندارند.  همچنین مقاومت ویلاهای پیش ساخته بسیار بالاتراز ویلاهای سنتی و معمولی می باشد.. وزن این سازه ها در مقایسه با ویلاهای معمولی که با مصالح ساختمانی ساخته شده اند، بسیار کم‌تر است.و به همین دلیل حتی به هنگام بروز زلزله شدید نیز این ویلاها بسیار مقاوم ترهستند و خطر ریزش و خراب شدن به شدت کاهش می یابد و امنیت بیشتری را برای ساکنین فراهم میکند. مزایای دیگری که در ارتباط با ویلا پیش ساخته وجود دارد این است که مقدار هدر رفت انرژی در این نوع ویلا به نسبت ویلای سنتی بسیار پایین‌ترمی باشد.

با این وجود این ویلاها نقاط منفی هم دارند مثلاً پس از خرید ویلا و استفاده از آن، اگر قصد فروش ویلارا داشته باشید، ویلارا با قیمتی کم تر از شما می خرند، در حالی که ویلاهای معمولی را باقیمتی بسیار بیشتر می خرند. در طراحی ویلاهای پیش‌ساخته باید مکان جغرافیایی را نیز مد نظر قرار داد. مصالح اولیه در ساختن ویلای پیش‌ساخته باید از بهترین مواد استاندارد باشد تا مقاومت بیشتری را در برابر هر گونه عوامل انسانی و طبیعی  داشته باشد. ویلای پیش‌ساخته را می توان در چندین طبقه ساخت و هم چنین فضای سبز زیبایی را در اطراف آن ایجاد کرد.

سوالات متداول در ارتباط با ویلای پیش ساخته

آیا ویلای پیش ساخته قابل جا به جایی می‌باشد؟
بله، با کمک یک ماشین حمل که دور تا دور ویلا را با سیم می‌بندد.

طول عمر مفید ویلای پیش ساخته چقدر است؟
معمولا به دلیل استفاده از آهن آلات سنگین و وسایل ضد زنگ و به کار بردن ورق های گالوانیزه نورد دیده شده با رنگ الکترواستاتیک سازه پیش ساخته حدودا تا بیست سال بی عیب به زندگی‌اش ادامه می‌دهد و تا زمانی که تخریبش نکنیم تخریب نمی‌شود.

آیا ساختمان پیش ساخته ضد زلزله است؟
بله ، ساختمان پیش ساخته به دلیل داشتن سقف کم وزن و بهره جستن از استاندارد ها مقاومت بالایی دارد و سبک وزنی آن به خوبی در مقابل زلزله مقاومت نشان خواهد داد. حتی در صورت فرو ریختن نیز ضایعات آن مانند ساختمان های معمولی سنگین نیست و برای افرادی که داخل خانه قرار دارند یک خطر جانی به حساب نمی‌آید.

آیا در مقابل سرما و گرما خانه پیش ساخته مقاوم هستند؟
با عایق بندی هایی که در درون دیوار ها و سقف این ویلا در نظر گرفته شده است میزان هدر رفت انرژی بسیار کاهش یافته اما باید این نکات را در نظر بگیریم که یک سازه ویلایی چه پیش ساخته و چه سازه معمولی به دلیل اینکه از هر چهار طرف و سقف با فضای بیرونی ارتباط دارند نسبت به ساختمان ها و آپارتمان مقداری هدر رفت انرژی بالایی دارند.

آیا می‌توانیم بعد از چند سال این ویلا پیش ساخته را بفروشیم یا از مکانی به مکان دیگر منتقل کنیم؟
بله ، می‌توانید بعد از مدتی استفاده از ویلای پیش ساخته به آسانی با آگهی در همان مکان این ویلا رو بفروشید ، در مورد جابجایی از مکانی به مکان دیگر هم که به آسانی امکان پذیر است و می‌توانید با کمک ماشین حمل آن را جا به جا کنید.