ال اس اف ( lsf ) چیست؟

ال اس اف سازه های از پیش ساخته شده در کارخانجات است که به صورت قطعاتی به محل احداث سازه فرستاده و در آن جا با استفاده از نقشه از پیش تعیین شده به یکدیگر متصل می‌شوند. قدمت ال اس اف به حدود 100 سال پیش در آمریکا و انگلستان برمی‌گردد، در آن زمان این روش مورد توجه قرار گرفت ولی پیشرفت چندانی نداشت.سرعت پیشرفت آن به بعد از تعیین استاندارد ها در دانشگاه کرنل بود، قبل از آن، این سازه ها پیشرفت چندانی نداشت. این سازه ها استحکام بالایی دارند و در برابر زلزله مقاوم هستند.

ال اس اف (lsf) چیست؟

 ال اس اف (LSF) به سازه های فولادی سبک شده گفته می شود. این روش ساخت اسکلت ساختمان، مبتنی بر استفاده از ورق های کم ضخامت فولادی با پوشش گالوانیزه است که دارای مزایای زیادی از جمله مقاومت در برابر زلزله و سبک بودن است. اتصالات این سازه های فولادی از طریق پیچ و مهره و جوش صورت می گیرد و دیواره ها با مصالح مختلف و دلخواه پر می شود.

سیستم سازه ال اس اف یا lsf یک سیستم از پیش طراحی شده و پیشرفته است که در ساخت ساختمان ها ، اداره ها ، ویلا ها و غیره کاربرد دارد. بلایایی طبیعی مثل سیل و زلزله در کمین هستند که همه ساله زندگی افراد زیادی را به خطر می‌اندازند ، بیشتر مرگ و میر های ناشی از زلزله به دلیل بار های مرده ساختمان است. اما بار های مرده چیست؟ بار های مرده همان مصالح کهنه و فرسوده است که در ساخت اپارتمان به کار رفته‌اند. اما ال اس اف ها به خاطر یکپارچه بودن در ساخت و مصالح با کیفیتی که در آن ها به کار می‌رود این گونه خطرات را ندارند. از مزایای دیگر ال اس اف ها می‌توانه به ساخت سریع ، مصالح باکیفیت ، طراحی های زیبا ، صرفه جویی در وقت و انرژی ، قابل نصب در هر مکان و… اشاره کرد.

سازه ال اس اف

lsf چیست ؟

سازه های از پیش ساخته شده ال اس اف با طراحی معماری در کارخانه‌ها تولید و در محل با استفاده از پیچ های سر مته‌ایی، بولت ها و … به یکدیگر وصل می‌شوند. این ورق های گالوانیزه با ضخامت ها و عرض های متفاوتی بسته به نوع ساختمان تولید می‌شوند و جایگزین بسیار مناسبی برای ساختمان سازی بتنی و روش سنتی می‌باشد. این سازه ها برای اولین بار در امریکا در سال 1850 تولید شد اما تا سال 1964 پیشرفت چندانی نداشت تا اینکه استاندارد ها و ضوابط آن پایه ریزی شد.

اسکلت ال اس اف

نحوه اجرای سازه lsf

همانند دیگر سازه­ها در اجرای سازه lsf در مرحله اولیه کار یک طرح شماتیک  و اولیه  که در آن سعی بر آن شده است که مقاومت های بادی و زلزله و ضخامت ستون ها و تیر تعریف شده باشد، و ماکتی از ساختمان مورد نظر کارفرما ساخته می­شود؛ هم چنین در این طرح اولیه تمام را­ه­های اتصالی آب و برق و فاضلاب به ساختمان مشخص شده است؛  بعد از این مراحل نوبت به پی ریزی و اسکلت سازی می­رسد. سپس دیوار­های ساختمان تو خالی ساخته میشوند و داخل این فضا را می توان با بتن سبک پر کرد که عایق خوبی برای انرژی و صدا می­باشد.  مرحله بعدی پوشش­های خارجی و داخلی سقف می­باشد و مرحله­ ی آخر تاسیسات برقی، مکانیکی، درب و پنجره است.

اسکلت ویلای lsf
ویلای ال اس اف

استاندارد های طراحی lsf

در سال 1939 با توجه به تحقیقاتی که در دانشگاه کرنل اتفاق افتاد نخستین استاندارد اولیه با حمایت AISI به ثبت رسید. امروزه به دلیل کیفیت مناسبی که ساخت و انتشار ال اس اف ها وجود دارد همچنین سرعت بالا و مقاومت زیاد آن در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله از ال اس اف در کشورهای همچون انگلستان، امریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و… استفاده می‌شود.در سال‌های گذشته استفاده از سازه های کم وزن، که پر استفاده‎‌ترین و پر کاربردترین نوع آن‌ها سازه های فولادی LSF است، رشد داشته و اینطور به نظر می‌آید که این پیشرفت در آینده‌ای بسیار نزدیک سرعت بیش‌تری خواهد گرفت. در ایران و در کل جهان از ال اس اف ها برای ساخت خانه ها و ساختمان های از پیش ساخته شده استفاده می‌گردد.

ویلای lsf

مقاطع فولادی جدار نازک

مقاطع فولادی جدار نازک در اصل یک مجموعه مقاطع فلزی سرد نورد شده می‌باشند که در ساخت آن‌ها از ورقه‌های فولادی نازک و فرمول یا روش Roll Forming استفاده شده است. در سازه هایی که از LSF  در ساخت آن‌ها استفاده می‌کنند، معمولا سقف از نوع شیب‌دار است و در ساخت آن از خرپاهای فلزی به کار می‌رود.دیگر بخش‌های سازه نیز از پروفیل‌های سرد ساخته شده‌اند که این پروفیل‌ها را با کاشی، رنگ، سنگ، pvc  و مواد دیگر در طراحی نمای ساختمان از بیرون نما، پوشش می‌دهند. از داخل ساختمان نیز تفاوتی بین ساختمانی که با ال اس اف ساخته شده و ساختمانی که به روش معمول و سنتی ساخته شده است وجود ندارد. در ضمن از عایق‌های صوتی و حرارتی خیلی قوی در داخل دیوار استفاده می‌شود تا از هدر رفت انرژی، که معضل بزرگی در ساختمان‌های دیگر است، جلوگیری شود.

مراحل اجرای سازه ال اس اف

بخش عمده کار یعنی حدود 70 درصد توسط شرکت ساخته می‌شود.نخست شالوده یا فونداسیون به صورت نواری یا گسترده کار گذاشته می شود و سپس داخل آن پیچ های انتظار به صورت میلگردی یا عصایی در فاصله های مشخص کار گذاشته می شوند، شالوده باید به نحوی طراحی شود که تمام فشار های وارده را به طرز درستی منتقل کند. طبعا اندازه شالوده به نوع و ارتفاع ساختمان و مقدار فشار وارده و ظرفیت خاک بستگی دارد.طبق محاسبه های انجام شده توسط کارشناسان و متخصصان به دلیل سبک وزن بودن سازه، در ساختمان های کوچک مرتبه و تک طبقه، نیازی به پایه ریزی پی ساختمان نمی باشد ولی در دو طبقه و یا بیشتر، پی ساختمان بایستی کاملا پی ریزی می شود. در حوزه انجام شالوده هیچگونه محدودیتی در ارتباط با توپوگرافی، جنس و شیب زمین نیست و در هر زمان و مکانی قابل اجراست.

اسکلت ویلا پیش ساخته

قیمت ویلای پیش ساخته ال اس اف

برای تعین قیمت ویلای ال اس اف موارد زیادی در نظر گرفته می‌شود بطور مثال طراحی، اندازه، تعداد طبقات، مصالح به کار رفته در آن، محل نصب و … . در کل ویلای ال اس اف یا ویلای پیش ساخته همانطور که در بالا اشاره شد مزیت های زیادی نسبت به ویلاهایی که به طور معمولی ساخته می‌شوند دارد و همچنین قیمت های آن با توجه به مصالحی که در آن ها به کار رفته بسیار مناسب است و می‌تواند یکی از گزینه ها برای خرید یا ساخت ویلا باشد.در یک محاسبه مهندسی برای به اجرا در آوردن اصولی کار طبق آیین نامه مربوط به بحث بتن و فولاد و تکنیک های اجرایی، معمولا هزینه‌ی ساختن اسکلت‌های بتنی یا فولادی سازه با شرایطی مشابه نسبت به سازه کم وزن ال اس اف اگر حدود ۱۰درصد بالاتر نباشد کمتر نیست .

باید این نکته را در نظر بگیریم که در یک شرایط مشابه برای ساخت یک ساختمان ۳-یا ۵ طبقه با ۱۰۰ متر مربع زیر بنا واریانت های گفته شده بررسی میشود.اسکلت بتنی با سازه قاب ساده و سقف مشابه با تیرچه بلوک : مصرف تمام سیمان: ۵/۲۰ تن – مصرف تمام فولاد: ۴ تن. اسکلت فلزی با سازه مفصلی و سقف کامپوزیت : مصرف کل سیمان: ۵/۱۱ تن – مصرف کل فولاد: ۸/۵ تن. ساخت ساختمان فلزی یکپارچه کم وزن ال اس اف : مصرف تمام سیمان: ۲/۵ تن – مصرف تمام فولاد: ۸/۲ تن می‌باشد.

ساختمان ال اس اف

تاثیر زمان اجرا در بالا رفتن قیمت کل ویلای پیش ساخته ال اس اف

طول مدت زمان زیاد برای اجرای درست و با اصول کار به همراه هزینه های واجب از دیگر عوامل قابل ذکر و با تاثیر در هزینه کل اسکلت بتنی و فولادی به حساب می‌رود .مدت عملیات اجراء اسکلت بتن حدودا ۵ برابر زیاد تر از سازه کم وزن ال اس اف می‌باشد و طول این زمان نیاز به هزینه های بالاسری مربوط می‌باشد.

منظور از پول و هزینه بالاسری:

  1. هزینه های لازم عمومی
  2. هزینه های لازم کار

شامل دستمزد کارکنان، اجاره‌ها در طول انجام کار و سایر خدمات شامل بیمه کارگران ،  عوارض و بخش هزینه‌های عمومی که نسبت به مکان و حجم کار متغییر می‌باشد و در بعضی موارد قابل پبش بینی نیستند.برای مقایسه هزینه کل سازه بتنی و فلزی در شرایط برابر و با استفاده از اعداد و رقم  نتیجه حاصل را با هم بررسی می‌کنیم. هزینه کل سازه های سبک LSF حدودا هر متر ۲۷۰تا ۳۰۰ هزار تومان حساب شده است.اما با این وجود طبق نوشته بالا نمی‌توان به اعداد و ارقام ثابت مخصوصا در کشور ایران اعتنا کرد و هزینه های مصالح به کار رفته در ساخت ویلای ال اس اف با توجه به مصالح، متراژ، ابعاد، تعداد طبقات و … برآورد می‌شود.