داشتن مجوز در ساختمان های پیش ساخته درواقع صدور اجاره نامه است. اجاره نامه از طرف مراجع و نهادهای نیمه دولتی مانند شهرداری ها صادر می شود. آن ها اجازه ساخت و ساز به افرادی می دهند که زمین شان استحفاطی است. مجوز یک نوع بازدارندگی برای ساخت و سازهای بی حساب است.

همچنین با صدور مجوز بر روند ساخت و ساز و مقاوم سازی که نظارت های سختی انجام می شود. در برخی موارد ساخت و ساز بدون مجوز امکان پذیر است که نیازی به مجوز ساخت نیست مانند تعمیرات ساده بنا. البته سازه های پیش ساخته مانند خانه های کوچک و ویلاهای پیش ساخته را می توان بدون مجوز نام برد.

یکی از دلایلی که نیاز به کسب مجوز است رعایت قوانین ساخت وساز برای مقاوم سازی ساختمان است. مهم ترین دلیل برای مقاوم سازی ساختمان های پیش ساخته وجود بلاهای طبیعی مانند زلزله است که همچنین بر نوع مصالح استفاده شده نظارت باید انجام شود.

ویژگی های ساختمان پیش ساخته

ساختمان های پیش ساخته به طور خودکار ویژگی های مقاوم بودن را دارا هستند. که به عبارتی دیگر یکی از ویژگی ها و مزایاهای ساختمان پیش ساخته مقاوم بودن در برابر زلزله است. وزن کم سازه و استحکام بالای آن ها نسبت به سازه های معمولی از مزایای دیگر ساختمان های پیش ساخته به شمار می آید.

به طور کلی ساختمان های پیش ساخته قابل حمل نیاز به مجوز ندارند. زیرا در محل نصب این ساختمان ها نیاز به تخریب نیست که تمام عملیات های ساخت و ساز در کارخانه انجام می شود. که بعد از انتقال به محل بر روی زمین و یا سکوی بتنی قرار می گیرد.

کسب مجوز ساخت و ساز به قوانین مروبطه شهر و یا کشور وابسته است که در برخی از آن ها شهرداری اجازه ساخت ساختمان ها را بدون مجوز صادر می کنند.

ساختمان پیش ساخته دارای ویژگی های خاصی است که در ادامه مابقی آن را بصورت موردی برای شما آورده ایم:

  1. 1. سریع بودن احداث : چون اجزا به صورت فابریک تولید و پیش ساخته می شوند ، زمان احداث کاهش می یابد. معمولا یک سوم زمان احداث ساختمان معمولی صرف می شود.
  2. 2. کیفیت بالا : کنترل کیفی در کارخانه امکان پذیر است و کیفیت محصول افزایش می یابد.
  3. 3. کاهش هزینه ها : هزینه ساخت در کارخانه کمتر است و عملیات نصب نیز سریع تر انجام می شود. همچنین استفاده از مصالح استاندارد و کنترل شده، هزینه ها را کاهش می دهد.
  4. 4. صرفه جویی در مصالح : مصالح بهینه شده و هیچ مصالحی هدر نمی رود. ضایعات کاهش یافته و بازیافت مصالح نیز آسان تر است.
  5. 5. عملکرد حرارتی و صوتی بهبود یافته : شکاف ها و نشت ها کمتر شده و عایق بودن حرارتی و صوتی بالا می رود.
  6. طراحی مکرر : تجربیات طراحی و ساخت در کارخانه ، منجر به طراحی های مکرر و بهینه شده می گردد.
ساختمان پیش ساخته بدون مجوز

انواع ساختمان پیش ساخته

  • سازه پیش ساخته LSF
  • سازه پیش ساخته بتنی
  • سازه پیش ساخته چوبی
  • سازه پیش ساخته ساندویچ پانل

موارد منع ساخت و ساز بدون مجوز

دستورالعمل ها اغلب برای فرآیندها و فناوری های نوین استفاده می شود. هدف از ایجاد استانداردهای جدید ساخت و ساز و گرد هم آمدن مصرف کنندگان برای نظارت بر یک موضوع خاص است. آن ها استانداردهایی را که باید باشد را در آیین نامه می نویسند که یک روش استاندارد که به عنوان قانونی نوشته و اعمال می شود.

زمانی که متراژ زمان زیاد است و جزء طرح هایی محسوب می شود. دلیل این است که نیاز به کسب مجوز نیست. برای ساختمان های پیش ساخته غیر قابل حمل پایان کار مهم است. یه این دلیل که نشان دهنده عدم تخلف از مقررات ساختمان است و دارای تاییدیه فنی و مهندسی نیز می باشد.

تعریف ساختمان پیش ساخته و مزایای آن

ساختمان پیش ساخته به بنایی می گویند که مصالح آن در کارخانه آماده می شود و در محیط ثانویه مونتاژ می گردد. ساختمان های پیش ساخته همانند ساختمان های بتن به پروانه ساخت نیاز دارند. که باید با مراجعه به شهرداری مجوز برای اجرای پروژه دریافت شود.

کانکس زیر مجموعه ای بسیار مهم از ساختمان های پیش ساخته است. که نقشی پررنگ در اسکان شهری ایفا می کند و برای حمل و نقل ساختمان های پیش ساخته از جمله کانکس ها از کامیون و قطار استفاده می گردد.

از جمله مزیت های ساختمان پیش ساخته

  • امکان تولید ساختمان های پیش ساخته مناسب هر نوع کاربری است
  • نظر بر تشکیل خانه های پیش ساخته از واحدهای استاندارد راحت است
  • به دلیل داشتن ساختاری انعطاف پذیر در برابر زلزله و … مقاوم می باشند
  • امکان ساخت ساختمان های پیش ساخته متناسب با هرنوع شرایط است
  • در زمینه عایق حرارتی و صوتی در مقایسه با ساختمان های دیگر دارای ویژگی های برتری می باشد
  • در مقابل آتش سوزی مقاوم است

سؤالات متداول

1_ ساختمان های پیش ساخته چه مزیتی نسبت به خانه های بتنی دارند؟ سرعت ساخت ساختمان های پیش ساخته، زیبایی و معماری و سهولت در اجرا از مزایای خانه های پیش ساخته بتنی نسبت به سازه بتنی و فلزی است.

2_ برای ساخت یک خانه پیش ساخته از چه مصالحی استفاده می شود؟ ساختمان های پیش ساخته همان طور که از اسمشان مشخص است متریال چوب های کاج روسی از کشور فنلاند وارد می شود و ساخت و اجرا می گردد

3_ آیا برای ساخت خانه های پیش ساخته نیاز به مجوز و پروانه ساخت است؟ برای متراژهای کمتر از هشتادمتر به دلیل پرتابل بودن و قابل حمل بودن سازه نیازی به اخذ مجوز نیست، ولی برای متراژهای بالای صدمتر چون تراکم ساخت محسوب می شود نیاز به اخذ مجوز است

4_ سیستم گرمایشی در خانه های پیش ساخته چیست؟ در ساختمان های پیش ساخته سیستم گرمایشی از نوع پکیج و رادیاتور است

5_ آیا خانه های پیش ساخته نیاز به اقدامات خاصی برای نگهداری دارد؟ خیر، این نوع خانه ها و ساختمان ها نیاز به نگهداری خاص و پبچیده ای ندارد