همزمان با پیشرفت علم و تکنولوژی ، بشر پیوسته درپی راه چاره برای ساخت ‌و ساز بهینه وسریع ‌تربوده است . سیستم ال اس اف در سازه‌ های فولادی سبک به‌ عنوان سازه ‌ای پیش ‌ساخته است . که نیاز بشر به تولید سریع سازه ‌هایی محکم و در عین حال مقرون ‌به‌ صرفه را تا حد بسیار مطلوبی پوشش می دهد. ما در این مقاله بر آنیم تا شما را با مزایای این سیستم نوپای ساختمان ‌سازی بیشتر آشنا ‌کنیم. پیشنهاد میکنیم تا با ادامه مقاله با ما همراه باشید.

مزایای سازه ال اس اف

سیستم ال اس اف چیست؟

بهتر است پیش از بحث پیرامون مزایا و معایب سازه‌ ال اس اف تصویر ذهنی گویا تری از سازه داشته باشیم.

ساختمان قاب فولادی سبک که به ‌اختصار ال اس اف نامگذاری شده است. به ‌گونه‌ ای از ساختمان ‌ها اطلاق می گردد که در فرآیند تولید آن‌ ها به ‌صورتی گسترده از قاب‌ های فولادی سبک با نورد سرد، استفاده ‌می شود. درحقیقت این سیستم اسکلت و حتی در کمال ناباوری دیگر اجزای ساختمان می ‌توانند در محیط کارخانه یا کارگاه آماده ‌ شوند. و در نهایت برای نصب به محیط اصلی ساخت و ساز منتقل شوند.

مزایای سازه ال اس اف

برخورداری از محاسبات عدیده سیستم ال اس اف را به روشی بسیار کارآمد در صنعت نوین ساخت ‌و ساز تبدل کرده است .

عمر مفید سازه ال اس اف به طرز عجیبی زیاد بوده، چرا که در ساخت ان ها از فلز مقاوم فولاد بهره جویی می شود. از فولادی گالوانیزه شده که ایستایی بسیاری در برابر عوامل خوردگی را با خود حمل می کند. به همین علت است که در مناطق مرطوب و در معرض زنگ‌ زدگی، به جد می تواند هوشمندانه ترین انتخاب به‌ حساب ‌آید. این سازه با گذر زمان دستخوش تغییر شکل ظاهری و یا اندازه ابعاد نخواهد شد. همچنین تولید قطعات در کارخانه با دقتی بالا وکیفیتی بی نظیر به شکلی کاملا یکدست  انجام می ‌شود. همین امر خود سبب افزایش عمر مفید سازه ال اس اف است.

سیستم ال اس اف چیست؟

استفاده از سازه ال اس اف  روشی مفید برای محیط زیست

یکی از مشهود ترین مزایای این نوع از سازه‌ جنبه‌ های زیست ‌محیطی آن‌ است. در این روش ساخت‌ و ساز، مصالح کمتری مورد نیاز بوده. در نتیجه منابع طبیعی به میزان کمتری استفاده می ‌شود . همین امر به پایداری صنعت ساختمان‌ سازی می انجامد. نرخ بازیافت و قابلیت استفاده مکرر در فولاد عموما بیشتر از 95 درصد بوده است. و اجزاء این نمونه از سازه به‌ سادگی بازیافت شده و قابلیت ‌استفاده دوباره را خواهند داشت.

جزییاتی بیشتر در مورد مزایای سازه ال اس اف

از دیگر مزیت های این سیستم این است که اجزای آن‌ ها هنگام  عملیات تخریب به سهولت (در صورت پایان عمر ساختمان) از یکدیگر جدا می ‌شوند. همین راحتی در جدا سازی اجزاء، فرایند عملیات تخریب را در مقایسه با ساختمان‌ های ساخته‌ شده به روش سنتی ساده ‌تر می ‌کند.

این پایان برشمردن امتیازات سازه ال اس اف نبوده و قطعات سازه ال اس اف در مقایسه با روش‌ های سنتی مدولارتر هستند. چرا که ساخت قطعات در فضای کارخانه و با ضریب دقت بالایی انجام می ‌شود. کنترل کیفی عالی، انعطاف ‌پذیری زیاد ازجنبه معماری و کاهش ایجاد سوانح هنگام کار در مکان ساخت بنا بوده است. به دلیل سبک بودن و روش مدبرانه و خاص سرهم ‌بندی از دیگر مزایای سازه‌ ال اس اف است .

استفاده از سازه ال اس اف روشی مفید برای محیط زیست

هزینه سازه ال اس اف

یکی دیگر از مزیت های بالقوه این سازه ها مقرون ‌به ‌صرفه بودن آن‌ است. در حقیقت ضایعات در این سیستم خیلی کم بوده و تمامی قطعات اضافه آمده است. در حین ساخت وساز و پس ازانجام عملیات تخریب، قابل بازیافت و استفاده دوباره است. معنای آن چیزی جز اقتصادی بودن و استفاده کمتر از منابع طبیعی نیست. قطعات این سازه‌ نیز در قیاس با متریال مورد نیاز در ساختمان ‌سازی سنتی، خیلی ارزان ‌تر تولید می ‌شوند.

مهمترین ویژگی سازه ال اس اف

از دیگر مزایای سازه‌ های ال اس اف نیاز کمتر به نیروی انسانی است. چرا که این سیستم نوین، نمودی از صنعتی سازی ساختمان و دخالت بیشتر ماشین ‌آلات و حذف بیشتر نیروی کار است. مصالح سنتی به کار گرفته شده در این روش نیز بسیار کم خواهد بود.

استفاده از سیستم مدولار، امتیازات اقتصادی بیشماری دارد. که با ملاحظه سرعت و شیوه ساخت‌ و ساز در این سیستم و در نتیجه تولید همسان با نیاز به مسکن در جامعه نمودار می‌ شود. قطعات تولید شده در کارخانه به علت کنترل کیفی فوق العاده، دارای طول عمر و کیفیت بالاتر بوده و به طبع از دست رفتن منابع نیز کمتر است .

مهمترین ویژگی سازه ال اس اف