یکی از مهم ترین وظیفه نمای ساختمان حفاظت می باشد. که برای عایق کاری و حفاظت یک ساختمان در برابر سرما و گرما باید از یک لایه محافظ استفاده کرد. یک نمای خوب علاوه بر حفاظت باید به عنوان یک رابط با فضای بیرونی و شهری زیبایی داشته باشد. آنچه باعث جلب توجه افراددر نگاه اول به ساختمان می شود نمای بیرونی ساختمانی است. به همین دلیل می توان گفت که طراحی نمای بیرونی ساختمان بسیار حائز اهمیت است. در طراحی نمای ساختمان عوامل زیادی است که باید به آن ها توجه گردد. به عنوان مثال علاوه بر زیبایی انتخاب مصالح با توجه به شرایط آـب و هوایی و همچنین موقعیت جغرافیایی از دیگر عواملی است که باید به آن ها توجه شود. در ساخت نمای ساختمان مصالح مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال سنگ، فلز، آجر، ترموود،ریال سنگ آنتیک و …

ویژگی انواع نمای ساختمان ال اس اف

نمای آجری از جمله نماهایی است که از گذشته تا امروز به دلیل ارزان و در دسترس بودن مورد استقبال افراد قرار گرفته و سازندگان زیادی ترجیح می دهند که برای طراحی نما از آجر استفاده نمایند. نمای سنگ مانند سنگ مرمری از جمله نماهایی است که قدیمی نمی شود ولی هزینه بیشتری را باید پرداخت کرد. ساختمان های سبک فولادی نیز از این قاعده اطلاع ندارند و برای زیبایی و چشم نوازی باید به نماکاری آن ها توجه گردد. اما آنچه که ساختمان های ال اف اس از سایر ساختمان ها برای نماکاری استفاده می کنند. استفاده از مصالح و سبک و سازگار با طبیعت برای نماکاری است. که باید به دلیل ماهیت ساختمان های ال اف اس از این نوع مواد استفاده شود.

  • برای اجرای نمای سازه های ال اس اف می توان به مصالح و مواد زیر اشاره کرد که عبارت است از:
  • آجر
  • فایبر سمنت برد ساده
  • نمای چوبی
  • مینرال
  • آلوبند
  • آجرکاری: آجر یکی از مصالح ساختمانی است که به صورت بلوکه هایی از جنس خاک رس و مواد دیگر ساخته شده و در بنایی برای ساخت دیوارها و سایر بخش های سازه های در حال ساخت مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین ویژگی های آجرکاری در نمای ساختمان ها به خصوص سازه های سبک فولادی می توان به ارزان بودن و در دسترس بودن اشاره کرد. باید این را دانست که به دلیل وزنی که در دیوارهای آجری است استفاده از این نوع مصالح در ساختمان های ال اف اس تا یک طبقه انجام نمی شود، وزن زیاد و محیط کار نامرتب معایب دیوارهای آجری است که باید مدنظر قرار بگیرد.
  • نمای سمنت برد یا سایدینگ: فایبر سمنت ها صفحات سیمانی هستند که در ترکیب آن ها از الیاف، چوب، فیبرهای چوبی و شیشه ای و یا ترکیبی از این مواد استفاده می شود. فایبرسمنت ها سه گروه تقسیم می شوند که این سه گروه شامل فایبرگلاس، سمنت برد سلولزی و فایبرسمنت برد کلسیم سیلیکاتی نیز هستند.
نمای ساختمان ال اس اف

مزایای استفاده از سمنت برد یا سایدینگ

استفاده از سمنت برد (سایدینگ) در ساختمان دارای مزایای فراوانی است:

  1. 1. سرعت اجرا : سمنت برد در کارخانه پیش ساخته می شود و نصب آن بسیار سریع تر از ساخت دیوارهای بتنی و آجری است. این موجب کاهش زمان اجرا و تسریع پروژه می شود.
  2. 2. کیفیت بالا : کنترل کیفی در کارخانه باعث می شود تا کیفیت محصول نهایی بسیار بالا رود و از ایرادات اجرایی کاسته شود.
  3. 3. هزینه پایین : هزینه تولید سمنت برد در کارخانه نسبت به ساخت دیوارهای سنتی پایین تر است. همچنین نیاز به مصالح کمتری دارد که این موجب صرفه جویی می شود.
  4. 4. عدم نیاز به مهارت ویژه : نصب سمنت برد نیاز به مهارت کمتری نسبت به ساخت دیوار بتنی و آجری دارد که این موجب کاهش زمان آموزش نیروی کار می گردد.
  5. 5. عایق حرارتی و صوتی بالا : سمنت برد دارای عایق بودن حرارتی و صوتی مطلوبی است که این موجب کنترل بهتر محیط داخلی ساختمان می شود.
  6. دوام و مقاومت بالا : سمنت برد مقاومت مکانیکی بسیار بالایی دارد و دوام آن زیاد است. این ویژگی موجب افزایش عمر مفید ساختمان می گردد.

سؤالات متداول

1_ در ساخت نمای ساختمان از چه نوع مصالح هایی استفاده می شود؟ در ساخت نماها از سنگ، فلز، آجر، ترموود، سنگ آنتیک و .. استفاده می شود

2_ معایب دیوارهای آجری در مصالح نمای ساختمان چیست؟ وزن زیاد و محیط کار نامرتب از معایب دیوار آجری است

3_ پوشش پله در نمای خارجی ال اف اس شامل چه چیزهایی است؟ پوشش پله شامل سنگ و ام دی اف است

4_ معایب نمای کامپوزیت در مصالح نمای ساختمان چیست؟

1- هزینه بالا

2_ نیاز به نیروی ماهر جهت نصب

3_ مقاومت پایین در برابر طوفان

5_ معایب سازه ال اف اس در نمای ساختمان چیست؟ محدودیت استفاده از سازه ها در ساختمان هایی که طبقات زیاد دارند اشاره دارد

مزایای سازه ال اس اف

دیگر مزایا عبارتند از:

  • جذب آب پایین
  • عدم محدودیت تأمین
  • قابلیت اجرای خشک در روی انواع سازه ها
  • ترموود: ترموودها نوعی از پانل های چوبی هستند که به دلیل حرارت نسبت به چوب های دیگر دارای استحکام و ماندگاری بیشتری هستند. برای تولید این محصول مواد شیمیایی به کار برده نمی شود و برای فراهم آوری از پانل های مخصوصی استفاده می شود. حفظ رطوبت محیط در حد استاندارد و عایق صوتی مناسب دو مزایای ترموود است.
  • مینرال: مینرال یکی از پوشش های تزئینی و مقاوم است که قابلیت استفاده در سطوح را دارد. برای دست یابی به ویژگی های منحصر به فرد این نوع نما از آن ها با انواع رنگ های طبیعی و چسب ها و روان کننده ها نیز ترکیب می کنند.